O produkcích La Putyky jsem už dlouho nepsala, a na Batacchio jsem se obzvlášť těšila. Hlavně proto, že Taneční aktuality mě vyslali na inscenaci, kterou režíroval Maksim Komaro - muž, který stojí za mou oblíbenou Slapstick Sonatou.
Cirk La Putyka je v České republice bezpochyby nejambicióznějším novocirkusovým souborem. Pravidelné spolupráce se zahraničními soubory i umělci, hostování, náročnost jednotlivých inscenací, ale také například vybudování prostoru Jatka 78, to vše skupina pod vedením Rostislava Nováka mladšího za osm let své existence dokázala. Nejnovější premiérou Batacchio se navrací ke své druhé inscenaci Slapstick Sonata, která vznikla v roce 2012 ve stejném složení artistů pod vedením finského režiséra Maksima Komara. Groteska, k níž odkazoval název předchozího, ale rovněž tohoto kusu, je zde základním stavebním kamenem.
Cirk La Putyka je v České republice bezpochyby nejambicióznějším novocirkusovým souborem. Pravidelné spolupráce se zahraničními soubory i umělci, hostování, náročnost jednotlivých inscenací, ale také například vybudování prostoru Jatka 78, to vše skupina pod vedením Rostislava Nováka mladšího za osm let své existence dokázala. Nejnovější premiérou Batacchio se navrací ke své druhé inscenaci Slapstick Sonata, která vznikla v roce 2012 ve stejném složení artistů pod vedením finského režiséra Maksima Komara. Groteska, k níž odkazoval název předchozího, ale rovněž tohoto kusu, je zde základním stavebním kamenem.
foto: Martin Sršeň |
Opět se vracíme do minulosti, tentokrát neurčitě do zhruba dvacátých let 20. století. Divadelní společnost hraje v lehce omšelém sále, poněkud sešle vypadají i kostýmy a rekvizity. S vizuálem a detaily si tvůrci skutečně pohráli – diva nosí sandálky s labutěnkou, mužům drží podvazky ponožky. Za teskného zvuku saxofonu přichází Pierot (Vojtěch Fülep), najde mezi diváky panenku (Šárka Bočková), ale ta je odmítavá. Záměna dívky s mužem v černém kabátu je jednou z tradičních groteskních hříček a již na začátku lze vytušit, že nepříjemně tíživá atmosféra, která byla signifikantní pro celou řadu inscenací Cirku La Putyka, zde nebude mít, scénografii navzdory, své místo.
Za mnohojazyčného zpěvu rusovlasé divy v zelených šatech (Anna
Schmidtmajerová) se konečně otevírá opona a vystupující artisté se ve stále
zvyšujícím tempu promenují, chůzi prokládají akrobatickými prvky. Vše působí
velice svižně a zemitě. Do akce se zapojí i bicykl, na němž přijíždí Vojtěch
Fülep. Záhy je z něho ale sražen. Díky speciální úpravě retro kola je možné na
něj stoupat, čehož artisté využívají k řadě triků inspirovaných BMX freestylem,
až k velké pojízdné pyramidě, kdy na kole jede pět mužů najednou (výstup
odkazuje k jízdě krasojezdců v tradičních cirkusech či medvědů Cirkusu
Berousek).
Žádné komentáře:
Okomentovat