Tato recenze původně vyšla 1. dubna 2016 v plzeňské mutaci MF Dnes. Jelikož to ale bylo pouze v tištěné formě, zveřejňuji její plný text zde.
V sobotu 26. března se v Divadle Josefa Kajetána Tyla konala 4. baletní premiéra této sezóny - Carmen. Zkušený choreograf Mário Radačovský, jinak umělecký šéf baletu Národního divadla v Brně, vytvořil choreografii plzeňskému souboru na míru.
Tvůrci se
rozhodli světoznámý příběh zmodernizovat. Španělsko 19.
století nahradilo sešněrované kancelářské prostředí, Don
José (Richard Ševčík) není vojákem, ale managerem velké
firmy, Carmen (Jarmila Dycková) jeho asistentkou. Chladnost a
odosobněnost je umocněna minimalistickou scénou, světelným
designem a kostýmy. Kontrastně tomu se může jevit zvolený
hudební doprovod. Radačovský kombinuje v baletu oblíbenou
verzi Rodiona Ščedrina s Bizetovou operou. To je však
poněkud problematické. Pakliže jsou děj, prostředí i charaktery
posunuty tímto způsobem, ne vždy jsou texty árií v přirozeném
souladu s děním na scéně (výjimkou je například árie
toreadora/ variace Escamilla, kdy je sako používáno jako muleta).
Operní hudba se tak ve výsledku nestává ničím více než
libozvučným doprovodem.
foto: archiv DJKT |
Choreograf ukázal
na pokrytectví dnešní společnosti – přísně upravené ženy
jsou svůdkyně, které svou sexualitou dokáží s muži, zde
svými nadřízenými, manipulovat. Nejvíce pak Carmen, která až
obscénním způsobem svádí Dona Josého a odloudí ho od jeho
přítelkyně Micaely. Tanečně i výrazově excelentní Kristýna
Piechaczková pojala Micaelu jako křehkou dívku, která je
odhodlána odpouštět vrtochy svému milému. Ten se přesto krátce
po setkání s ní vrhá do milostného románku s Carmen.
Naturalisticky ztvárněná erotická scéna ve fitness centru a
v kanceláři je díky světelným střihům zbavena vulgarity,
přesto však střídání sexuálních poloh chvílemi působí
nechtěně komicky.
Postava Carmen je
archetypální zlatokopkou. Její vášeň nesahá dále, než kde
končí bankovní konto a moc milence. Přirozeně tak po krátkém
románku odvrhne Josého, který jepro zanedbávání svých
povinností vyhozen z práce, a stane se milenkou majitele
společnosti Escamilla. Michal Kováč opět potvrdil svůj
cit pro roli a postavu zatančil s přirozenou vášní a
dominancí, aniž by sklouzával k nabízenému se machismu.
foto: archiv DJKT |
Závěrečný
duet Carmen a Josého, zlomeného ztrátou svého postavení, který
je odhodlaný získat Carmen zpět, byl naprostým vrcholem. Nesmírná
energie sálající z obou tanečníků při premiéře
překračovala rámec choreografie. Láska i odpor, vedoucí
k neodvratně tragickému konci, jako by vycházela z nitra
tanečníků. Richardu Ševčíkovi lze věřit vnitřní
rozervanost, a Jarmila Dycková nebyla tanečnicí ztvárňující
roli, ale skutečnou Carmen.
Premiéra
ukázala, že přes některé rozpačité momenty je nová Carmen
inscenací, která přináší nejen kvalitní, poctivé zpracování
moderního baletu, ale také perfektní výkony typově vhodně
vybraných tanečníků.
Psáno z premiéry
26. března 2016 na Nové scéně v Plzni.
Hudba: Georges Bizet, Rodion Ščedrin
Choreografie a režie: Mário Radačovský
Scéna: Marek Holý
Kostýmy: Ludmila Várossová
Obsazení:
Carmen – Jarmila Dycková (alt. Kristýna Potužníková / Lýdie Švojgerová)
Don José – Richard Ševčík (alt. Miroslav Hradil / Martin Šinták)
Escamillio – Michal Kováč (alt. Grzegorz Moloniewicz / Archie Sladen / Richard Ševčík)
Micaela – Kristýna Piechaczková (alt. Corinne Cox / Anna Srncová)
Žádné komentáře:
Okomentovat